Advertisement

Staycation Hujung Minggu Di Port Dickson - Hotel Langit Langi

Port Dickson, lokasi yang tak adalah jauh mana dari KL, sejam setengah ke dua jam perjalanan. Atas faktor yang tak terlalu jauh ni lah boleh dikatakan PD ni lokasi pilihan ramai untuk habiskan cuti hujung minggu.

Kalau korang suka aktiviti berkelah, habiskan masa tepi pantai, boleh lah korang ke PD. Sebabnya, kalau nak sesuatu yang ‘special’ mungkin bukan di PD. Baik di kawasan Teluk Kemang, atau ke belah-belah waterfront tu. Atau mungkin aku je yang tak habis explore lagi.

Ada beberapa tempat di PD yang korang boleh habiskan masa hujung minggu, antaranya seingat aku adalah Ostrich Farm. Ataupun korang boleh ke 3D house dan kalau aku tak silap ada beberapa tempat baru. Selain tu, kalau korang minat, boleh ke muzium-muzium yang ada.

Cuma, kalau ke PD pada hujung minggu, korang kena hadap lah traffic jam sikit. Orang pun ramai, baik di hotel, atas jalan, tepi pantai dan boleh kata semua tempat tarikan, akan ramai orang.

Untuk weekend staycation aku minggu lepas, aku ke Hotel Langit Langi.

Ada beberpa benda yang best dan ada yang tak berapa nak ‘enak’ berkenaan hotel ni.

Hotel Langit Langi, Port Dickson

Hotel ni berdekatan area waterfront, kalau korang dari Teluk Kemang, dia akan ada belah kanan, selepas stesyen minyak Petronas kalau aku tak silap. Tapi, dia sebelum simpang untuk ke PD Waterfront.

Location wise, pada aku senang. Sebab boleh nak ke Waterfront, tak sampai 10 minit, nak ke Teluk Kemang, dalam 20 minit camtu.

Nak kata baru, tak jugak cuma hotel ni pada aku, worth staying in. Sebab kalau korang tengok dari luar, dia macam hotel-hotel ‘murah’. Mungkin vibe deret bangunan yang nampak lama. Cuma hotel ni je yang meriah dengan warna-warni di kawasan tu.

Sadly, untuk ke pantai. Agak jauh lah. So, kalau korang nak ke PD bawak anak-anak main pantai, hotel ni bukanlah salah satu pilihan yang bijak. Satunya, pantai terdekat pun korang kena naik kereta.

Jom tengok interior design hotel ni.

Overall, aku boleh cakap, aku impressed. Sebabnya, walaupun dari luaran tak nampak mewah. Bila masuk, kau macam dekat satu kawasan lain. Dengan design dia yang oriental, korang boleh tengok dari segi pemilihan warna dan barang-barang perhiasan dalam hotel ni.

Ini bukan dari dalam bilik ye, cuma dari hallway, boleh tengok pool. Kiranya kena keluar bilik.

Untuk bilik, aku sangat berpuas hati. Sebab luas. Simple. Toilet pun besar. Taknak cerita banyak pasal bilik, cuma kalau nak kesini, korang mintak bilik jauh dari swimming pool kalau korang nak rehat tenang-tenangkan fikiran.

Ye, dekat sini ada swimming pool. Cumanya, aku tak pasti sama ada disebabkan hujan, atau pool ni tak cukup sistem pembersihan. Air dia nampak keruh, dan ada stain dekat tepi-tepi kolam yang pada aku, tak patut berlaku lah.

Pasal breakfast, sorry to say. Aku tak recommend korang amik pakej bilik dengan breakfast. Satunya, makanan tak banyak sangat, dan kalau nasib korang tak baik. Makanan akan habis kalau ramai sangat yang stay dekat situ. Macam aku kena, aku rasa aku tak adalah turun lambat mana, tapi pinggan mangkuk, sudu garfu, semua habis. Kena tunggu untuk diorang basuh.

Bab makanan, adalah beberapa jenis. Ada roti, nasi lemak bungkus, sausage dan baked bean. Pasal baked bean, aku tak tahulah jenis dia ke apa ke, cuma pada aku, dia macam tak masak. Bila aku complain dekat pekerja dia, dia kata dah masak. Padahal, baked bean tu sejuk seolah-oleh bukak dari tin, tuang dalam bekas and serve dekat customer.

So pada aku, baik lah tak payah amik breakfast dekat sini. Banyak benda yang hotel ni kena baiki untuk ‘fight’ hotel-hotel besar yang ada berdekatan dengan dia. Sebab orang akan fikir, spend banyak ni, tambah sikit dapat hotel lagi best etc etc.

So Hotel Langit Langi ni, korang go for the stay, tapi don’t stay for the breakfast lah. Itu je.

Berbalik kepada nak habiskan hujung minggu dekat sini; aku akan ringkaskan macam ni :

Day 1 –
Gerak dari KL pagi, let say 8 (sebab taknak jam).
Sampai around 10 (kita genapkan kalau ada jam dan sebagainya)
Pegi breakfast dulu, sebab biasanya hotel boleh check in lepas pukul 12. Korang lepaklah tepi pantai dulu ke, mandi-mandi.

Tengah hari – lunch.
Ada banyak kedai-kedai dekat area Teluk Kemang tu. Pilih je mana-mana, tapi aku recommend ada satu ni nama dia, Asam Pedas Kasih Ibu. Ada macam-macam menu nasi berlauk, nasi ayam, masak lemak dan lain-lain. Nak coconut shake pun ada.
Dah kenyang, korang cuba lah call hotel tanya dah boleh check in atau tidak. Kalau dah, terus ke hotel pilihan korang.

Petang – korang pergilah jalan area PD. Nak yang happening, dekat Teluk Kemang lah, macam-macam aktiviti ada. Gerai-gerai pun banyak. Tapi, macam aku cakap tadi, Teluk Kemang memang packed lah. Nak lain sikit, korang drive ke atas sikit, cari ostrich farm atau 3D house. Dua ni korang boleh settle petang tu jugak.

Malam –
Kalau nak best, ade je area-area sini jual ikan bakar etc. Tapi nak adventure lagi, korang lajak lah ke Melaka. Ikut PD ni dah dekat dah. Hikhik. Tapi balik nanti, korang lapar balik lah. Hikhik.
Option ke dua, korang lepak area PD Waterfront. Depan McD tu, malam-malam happening. Macam aku pergi haritu, ada busking, ada orang jual belon sabun tu dan sebagainya. Anak-anak suka lah. Korang pun boleh tenang-tenang ambik angin pantai.

Hari ke-2.

Breakfast dekat Hotel. Kalau tak best, korang pergi ke area pekan, carilah warung yang jual nasi lemak atau roti canai.

Lepas breakfast, kita mandi laut lah. Apa lagi. Nak jalan-jalan pun, ada muzium dekat-dekat. Tapi aku suggest, muzium tu korang pergi lepas check out lah, biasanya check out sebelum pukul 12. So, mandi dulu puas-puas tepi pantai.

Oh, kalau korang jenis nak try camping pun ada jugak. Aku tengok dekat sepanjang pantai on the way nak ke Teluk Kemang tu, ramai yang pacak kemah, hammock dan sebagainya. Cuma aku tak pasti, tapak tu berbayar atau tidak.

So, untuk selamat. Lepas mandi-mandi tu, korang gerak lah keluar balik KL. Sebabnya, korang faham-faham lah, lambat sikit, highway ke KL tu akan jam. Kalau korang tak kisah, silakan. Gerak lah lambat-lambat sikit.

Oh untuk hotel Langit Langi tadi, boleh usha dekat sini : Langit Langi Hotel @PD Waterfront