Advertisement

Sumber Air Bersih Negara Pada Tahap Kritikal? Betul Ke Tidak?



Fungsi sungai dalam masa dan era moden ini mungkin tidak berapa penting pada kita jika nak dibandingkan pada masa dahulu. Sekurang-kurangnya inilah yang bermain di fikiran aku sebelum mendapat pencerahan di sebuah kempen kesedaran pasal pentingnya sumber air bersih ni.


Agenda Pengawasan Air 2018, itulah program yang sedikit sebanyak menyedarkan aku yang sebenarnya air ni terutamanya sungai mempunyai dan mainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kita.

Kalau nak diikutkan, memang populasi di Malaysia semakin bertambah. Bila populasi bertambah, permintaan terhadap air bersih atau air yang terawat juga akan bertambah. Tapi, masalahnya negara kita kekurangan sumber air bersih.

Disebabkan sedar akan timbul masalah ni, beberapa badan berwajib telah mengambil inisiatif untuk mengadakan sebuah projek yang dinamakan projek W.A.T.E.R iaitu singkatan kepada Working Actively Through Education and Rehabilitation.



Bahasa  mudahnya, projek W.A.T.E.R yang diasaskan oleh Yayasan SPARK dan mendapat kerjasama daripada badan NGO Global Environment Centre ini nak educate atau memberikan pendedahan kepada pengguna tentang pemuliharaan sungai dan air terutamanya. Cara yang efektif adalah melalui program-program yang berasaskan komuniti macam ni.

Antara Penduduk Blok 1 Desa Mentari Yang Turut Hadir Bergambar Dengan Timbalan Datuk Bandar PJ


Untuk tahun ni, projek ini akan mulakan kerja-kerja pemuliharaan di Sungai Selangor dan ada beberapa inisiatif lagi yang sedang dalam perancangan untuk memanfaatkan komuniti. Sebagai contoh, tadahan air hujan dan water thimble serta penanaman semula hutan di kawasan Raja Musa.



Sistem tadahan air hujan ni sebebarnya adalah projek perintis dan telahpun dibina dan memberikan manfaat kepada 1,800 penduduk di Blok 1 Desa Mentari. Dengan sistem tadahan hujan yang dibina, ia mampu menadah lebih kurang 1juta liter air hujan dalam setahun!

Air tadahan ini boleh digunakan untuk pelbagai kegunaan umum seperti basuh kereta, kegunaan kebun dan sebagai sumber air in case kawasan tersebut tiada bekalan air.

Lepas balik daripada event ni, baru aku sedar yang selama ni banyak betul pembaziran air yang dah dibuat. Lepas ni, nak jugak cuba tadah air hujan, guna untuk siram pokok, basuh motor, dll.



Pameran Yang Ada Untuk Sesi 'Educate' Untuk Komuniti


 Dr. Kali Tengah Bagi Penerangan Berkaitan Sistem Kepada Timbalan Datuk Bandar


Oh ye, kalau ada yang berminat nak join jadi sukarelawan, boleh ke lawan web dibawah


Post a Comment

0 Comments