Advertisement

[ Hotel Review ] Emilia Hotel By Amazing, Palembang



Emilia Hotel di Palembang, Indonesia ini merupakan sebuah lagi hotel yang di kelokakan oleh Amazing Hotel Management dan ia bertaraf 3 Bintang.

Baru – baru ini, berkesempatan untuk merasai sendiri pengalaman menginap disini selama 3 malam dan secara keseluruhannya, memang berpuas hati dengan layanan yang diterima sepanjang berada disini.



Untuk trip ke Palembang kali ini, aku mendapat jemputan pihak Tourism Palembang untuk ke acara FAMTrip Musi &Beyond dan acara kemuncaknya merupakan sambutan Chap Go Meh di Pulau Kemaro.

Sebelum kita ke review penuh hotel, aku nak share sikit berkenaan Palembang ni dan destinasi menarik percutian ke Palembang secara umum.



Kota Palembang ni terletak di Sumatra Selatan dan ia adalah kota kedua terbesar di Sumatra selepas Medan. Dianggarkan, pada tahun ini; Palembang yang mempunyai luas wilayah sebesar 400,61 kilometer ini mempunyai penduduk seramai 2.5 juta orang dan majoritinya beragama Islam.

Masjid Cheng Ho


Kalau korang rajin mengkaji, atau dengar melalui sejarah, Palembang merupakan salah satu kerajaan kesultanan melayu yang sentiasa disebut dan ia pernah menjadi ibu kota Sriwijaya yang merupakan kerajaan melayu yang pernah memerintah sebahagian dari Nusantara dan disebut juga ia pernah mendominasi laluan perdagangan di Selat Melaka.

Dari segi Tarikan Menarik di Palembang, ada 75 destinasi menarik dan ikon pelancongan di Palembang dan ia boleh dipecahkan kepada 3 komponen iaitu tradisi, kesenian dan sejarah, makanan dan alam sekitar atau nature.

Semasa 4 hari di Palembang tempoh hari, aku bermalam di Emilia Hotel yang terletak di kawasan Bukit Kecil, Kota Palembang. Kalau nak diikutkan, ia boleh dikatakan ‘centre’ juga untuk ke destinasi lain. Antara tarikan yang terdekat ialah Jembatan AMPERA, Kuto Besak dan lain – lain lagi.



Macam yang aku cakap tadi, Emilia Hotel Palembang merupakan hotel yang diuruskan oleh Amazing Hotel dan ia bertaraf 3 bintang. Dari segi lokasi, ia terletak di sebelah Pelambang Indah Mall dan dikelilingi oleh banyak bangunan komersil, bangunan kerajaan dan sudah tentu sebelah pusat membeli belah.



Info Ringkas Hotel :

Emilia Hotel by Amazing Palembang
Jl. Letkol Iskandar No.18, 24 Ilir, Kec. Bukit Kecil, Kota Palembang, Sumatera Selatan 30113, Indonesia

Akomodasi :

3 jenis pilihan bilih iaitu Superior, Deluxe dan Executive Suite dan secara total, ada 115 buah bilik kesemuanya disini.



Bilik Superior dilengkapi dengan dua buah katil single, tv dan lain – lain kemudahan asas pada hotel. Harga bermula dari IDR 575,000 (RM173+/-). Bilik Deluxe pula ada sebuah katil bersaiz King dan harga bermula pada IDR 675,000 (RM203+/-) manakala Suite di Emilia ini bermula dengan harga IDR 1,300,000 (RM390+/-).

3 malam disini, aku menginap di bilik basic iaitu Superior room. Ini biliknya…



Jom kita tengok kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan di Emilia Hotel Palembang ini pula.

Perkhidmatan :
Servis Penghantaran Tetamu (Limo)
Internet Berkelajuan Tinggi
Dobi
Lawatan Sight Seeing

Kemudahan :
Bilik Meeting
Restoran yang menyediakan masakan tempatan dan masakan Indonesia yang boleh memuatkan sehingga 100 orang tetamu.
Gym

Pengalaman Bermalam

Secara keseluruhan, aku berpuas hati dengan penginapan yang diberikan dan disediakan dan review ini adalah review jujur aku dan pengalaman aku sepanjang berada di sana.

Seperti biasa, aku akan menggunakan kriteria – kriteria yang aku gunakan untuk menilai sesuatu hotel iaitu Hotel, Lokasi dan Tarikan, Pengalaman Bermalam dan Value For Money.

Macam biasa; markah penuh untuk setiap kategori adalah 10 dan ini berdasarkan pengalaman aku sendiri berada di sana selama 4 hari 3 malam.

Hotel – 8/10

Seperti kebiasaan, aku akan google dulu setiap hotel yang diberikan terlebih awal untuk mendapatkan jangkaan awal bagaimana rupa dan keadaan hotel ini nanti.



Kalau dari bahagian depan, premis atau kawasan ini, korang tak akan jangka yang dibelakangnya ada sebuah hotel kerana boleh dikatakan ianya agak tersorok ke belakang dan bangunan depannya adalah sebuah bangunan tinggal dan macam aku cakap tadi, ia terletak di sebelah shopping mall.


Memasuki hotel, anda akan disambut dengan lobi yang cantik dan dari segi rekaan dalaman hotel ini ia mengetengahkan konsep klasik dan moden dan mempunyai 5 aras yang mana aras bawah (Ground) menempatkan lobi dan restoran dan bilik bermula dari aras 2 hingga 5.

Kemudahan gymnasium ada di lantai 2 dan sekali imbas, ia mempunyai kemudahan yang agak lengkap dan kalau tak salah, masa aku stay disini, hotel ini turut dijadikan penginapan pemain bola tampar professional Indonesia dan diorang ada menggunakan gym berkenaan untuk indoor training.

Pengalaman Bermalam / Tidur  – 9/10



Bahagian pengalaman bermalam ini pada aku aspek paling penting dalam memilih penginapan dan bilik hotel. Sebab biasanya, aku akan request bilik paling hujung. Sebabnya, dari segi kedudukan, biasanya ia lebih terpencil, sunyi dan ada bilik yang saiznya lebih besar bila terletak di hujung.

Di Emilia ni, pengalaman bermalamnya boleh dikatakan sangat memuaskan. Cuma ada beberapa kekurangan yang pada aku kalau ditambah, pastinya sempurna. Sebagai contoh, ia tidak menyediakan setereka dan bila ada majlis rasmi yang memerlukan kau berpakaian kemas, ini salah satu point yang amat penting. Tapi, ada disediakan perkhidmatan menggosok pakaian, tapi biasa lah, berbayar.

Tidur.

Untuk susun atur bilik ni, sama macam hotel lainnya dan bilik aku menghadap jalan dan agak bernasib baik disebabkan ia agak kebelakang dari jalan utama, jadi kereta lalu-lalang tidak kedengaran sangat dan tidur kau tidak terganggu.

Waktu pagi, well… Walaupun bilik hujung, aku masih boleh dengar jeritan budak – budak dan suara mak bapak memarahi anak diorang yang menjerit waktu pagi di depan bilik orang lain di hotel. Hahaha. Selain itu, disebabkan ia terletak sebelah gim, kadang – kadang boleh dengar la orang bising dan lalu lalang nak ke gim tersebut.

Lokasi dan Tarikan – 10/10

Ini aku tak boleh nak argue lebih, aku berikan markah penuh disebabkan pada aku, ia memenuhi kriteria ‘lokasi’ yang aku maksudkan.

Untuk ke Indomaret (ala – ala 7 eleven), hanya sekitar 200 meter, ada atm machine jugak disebelahnya kalau tak silap aku.

Sebelah hotel, ada mall dan mall ini ada outlet makanan sepert Starbucks dan lain – lain. Jadi, kalau kata korang nak mengopi, boleh ke starbucks selain ada juga yang korang boleh pesan dari restoran di hotel.

Oh, Gojek dan Grab juga bersepah disini. Nak kemana – mana, aku gunakan Grab atau Gojek. Ada sekali tu, aku terlepas breakfast, dan order dari GoFood aje.

Value For Money – 8/10

Kenapa 8 per 10? Sebab pada aku, ianya terlalu mahal untuk hotel bertaraf 3 bintang, namun ia masuh dalam kategori berbaloi kerana hotel ini hiasan dalamannya sangat cantik dan terasa ‘classy’. Jadi, ia bukan macam hotel 3 bintang lain.



Kekurangan disini, mungkin ia mendapat status tersebut sebab tiada kolam renang dan menu buffet pagi yang pada aku, boleh diperbaiki dan lebih sedap lagi. Aku cuba beberapa masakan ‘specialty’ Palembang yang disediakan, dan aku merasakan ada kekurangan disitu.

Secara keseluruhan; Emila Hotel by Amazing Palembang ini mendapat 35 /40 dan pada aku, ia masih dalam kalangan hotel yang ‘worth-it’ untuk korang cuba bila ada di Palembang.

Emilia Hotel by Amazing Palembang
Jl. Letkol Iskandar No.18, 24 Ilir, Kec. Bukit Kecil, Kota Palembang, Sumatera Selatan 30113, Indonesia







Post a Comment

0 Comments