Advertisement

Tips Untuk Dapatkan Tidur Nyenyak Ketika Travel


Selalunya kalau travel, sesetengah orang akan ada masalah untuk tidur pada waktu malam.


Kadang-kadang sebab terlampau excited. Kadang-kadang sebab persekitaran baru. Dan tak kurang juga dengan kawasan hotel atau Airbnb yang bising .


Macam pengalaman aku sendiri tidur di AirBnb di Ubud beberapa tahun sudah, keadaan Airbnb yang agak sunyi memang menaikkan bunyi persekitaran. Bunyi ayam, bunyi pokok dan macam-macam bunyi yang tak dapat dikenal pasti. Maklumlah, travel tempat orang secara solo. Macam-macam lah ada dalam kepala. Lagi pulak tempat kita pegi tu memang terkenal dengan pemujaan. 

 

Sebenarnya ada cara nak kurangkan gangguan ketika tidur ni… Mungkin malam pertama tak berjaya, cuba untuk malam berikutnya.


#1. Hapuskan Gangguan

Gangguan macam mana yang kita kena hapuskan ni? Pertama, telefon. Silentkan atau buat je ‘do not disturb’ mode.




Esok pagi baru check segala whatsapp atau email yang masuk.


Kalau di hotel, gantung je tanda ‘do not disturb’ tu. Lagi-lagi kalau korang tengah nak dapatkan tidur sekejap waktu tengah hari. Bila dah digantung, tak adelah pekerja hotel tetiba ketuk untuk buat housekeeping dan sebagainya.


Tips : Cuba request bilik hujung, dan jauh daripada lif. Biasanya, bilik hujung ni selain luas, dia kurang sikit gangguan dari segi orang lalu lalang depan pintu. Lagi - lagi kalau jenis ada budak - budak yang suka berlari dan menjerit dekat hallway. 


#2. Makan Secukupnya





Makan dengan secukupnya tetapi jangan secara berlebihan sebelum tidur. 


Sebab pertama, kalau kita tak makan, nanti tengah malam terjaga sebab lapar. Kedua, kalau makan banyak sangat, kita akan terjaga sebab nak memerut pulak. Hihihi.

 

Kalau boleh, elakkan ambil makanan atau minuman berkafein sebelum tidur. Coklat pun kalau boleh jangan. Sebabnya kandungan dalam coklat akan trigger acid dalam perut.


#3. Bersedia Untuk Apa Sahaja Kemungkinan

 

Dalam erti kata lain, come prepared. Menurut pengkaji tidur, diorang galakkan kita bawa sesuatu dari rumah. Bantal kecil misalnya. Sebabnya, ini berkaitan dengan habit manusia.




 

Aromaterapi ke, baju tidur kesukaan korang ke, skaf apa sahaja yang boleh buatkan korang tidur dengan selesa di persekitaran yang asing boleh membantu.


Selain daripada cahaya, bunyi jugak kadang-kadang menggangu tidur kita. Jadi, bawaklah mask mata dengan earplugs. Mana tahu dapat membantu.

Post a Comment

0 Comments