Tips Ambil Gambar Cantik Ketika Travel

Selain menulis, aku minat mengambil gambar dan semuanya bermula masa aku belajar di kolej dulu. Pengaruh housemate. Aku ingat lagi waktu itu, boleh dikatakan hampir semua housemate aku ada dSLR. Ada yang gunakan Sony, ada yang gunakan Nikon dan aku, aku gunakan Canon. 



Dari situ, aku mula belajar sendiri cara ambil gambar seinggalah berjaya dapat buat job freelance hujung minggu dan sebagainya. Makin lama, minat aku tu terpaksa aku lupakan disebabkan faktor masa dan akhirnya aku terpaksa jual kamera aku untuk kelangsungan hidup. 

Fast forward -- aku mula aktif blogging sekitar 3 tahun sudah dan aku beli sebuah kamera secondhand Canon jugak. Kemudian aku mula main kamera kompak, Sony HX-90V. Agak lama aku gunakan kamera ini, dan tahun sudah, aku upgrade kepada mirorless camera, Sony jugak. 



Sehingga hari ini, boleh aku katakan aku masih lagi dalam proses pembelajaran untuk dapatkan gambar - gambar yang cantik. Selalu aku baca tips dan perkongsian dalam website yang berkaitan fotografi. 

Disebabkan kerjaya, aku semakin hari semakin belajar cara terbaik atau cara nak dapatkan gambar yang cantik semasa travel. Sesuai dengan tema blog aku yang sebelum ini aku kongsikan banyak hal - hal peribadi. Sekarang, segala kontent blog ini lebih kepada travel, tips, perkongsian dan sebagainya. 

Tips Dapatkan Gambar Cantik Semasa Travel

Sepertiga daripada kenalan mahupun golongan millenial mengaku yang gambar travel merupakan aspek yang sangat penting selain travel itu sendiri. 

Nak kata aku seorang pakar, bukan. Pencapaian terbaik aku boleh dikatakan pernah menjadi 'ambassador' kepada Fujifilm Malaysia. Tapi, disebabkan kekangan masa dan kerja hakiki, dan terputus contact, kerjasama tu terputus tengah jalan. 

Sebelum kita ke tips nak dapatkan gambar cantik semasa travel, aku suka nak ingatkan yang semua orang mampu menghasilkan gambar yang cantik tanpa menggunakan kamera yang mahal. Kalau korang ikut Peter McKinnon, dia sendiri selalu ingatkan yang peralatan ni jatuh ke nombor dua. Yang pertama adalah skil fotografi seseorang. 

Ada beberapa cara atau tips untuk dapatkan gambar cantik semasa travel; seperti yang dikongsikan oleh pakar - pakar di Canon Photography. 

#1. Perincian Gambar atau Details

Mahirkan dengan istilah - istilah seperti framing dan rule of third dalam fotografi. Kedua - dua ini memainkan peranan dalam menghasilkan dan membezakan antara gambar biasa dan gambar luar biasa.


 
Jangan takut untuk mengambil gambar secara dekat atau zoom, ini akan menyerlahkan lagi perincian pada gambar yang korang hasilkan nanti. 

#2. Ambil Gambar Haiwan

Kunci untuk mengambil gambar binatang sama ada yang liar, di zoo atau di safari terletak pada mata haiwan tersebut. 



Kalau boleh, cuba dapatkan jarak yang paling dekat dan sama aras dengan aras mata haiwan yang dijadikan subjek pada foto tersebut. Biasanya, kalau di alam liar, haiwan - haiwan ni akan bergerak laju, jadi - pastikan setting kamera pada shutter yang tinggi dan ISO yang bersesuaian. 

#3. The Golden Hour

Golden Hour dalam fotografi biasanya akan membuatkan gambar travel menjadi lebih luarbiasa. Biasanya beberapa jam selepas matahari terbit, dan beberapa jam sebelum matahari terbenam. 



Gambar yang cantik biasanya diambil pada waktu pagi atau lewat petang, ini perlukan pengorbanan sikit. Kena bangun awal pagi dan keluar dari hotel untuk dapatkan shot - shot yang cantik semasa travel. 

Kenapa golden hour dalam fotografi penting? Pada waktu ini, cahaya dalam keadaan natural dan soft. Jadi, bayang - bayang pada gambar tidak terlalu teruk. 

#4. Gunakan Bayang - Bayang

Kadang - kadang, ikut kesesuaian gambar dan tempat, bayang - bayang memainkan peranan yang agak penting untuk dapatkan gambar cantik masa travel. 



Adakalanya, kita perlu main sedikit setting pada kamera untuk mendapatkan contrast pada gambar atau main dengan exposure pada kamera. 

#5. Main Dengan Perspektif

Perspektif atau sudut pandang subjek juga boleh menjadikan gambar travel kita lebih cantik. 




Sampai di satu tempat, jangan ambil dari sudut yang sama, cuba sudut yang berlainan dan rajin - rajin berjalan atau sesuaikan dengan keadaan supaya kita dapat hasil yang kita mahukan. 

Yang penting, kena sabar dan rajin bereksperimen. 

Selamt bergambar!

You Might Also Like

0 Post a Comment

Leave a comment...

Compare Hotel Price

Save on your hotel - hotelscombined.com