Tips Travel : Tips Membawa Dan Penjagaan Kamera Semasa Travel

Kamera merupakan salah satu gajet atau benda yang aku tak akan tinggal kalau travel. Sebabnya, semestilah untuk mengambil gambar atau buat video sebagai kenagan. 



Betul ke ada cara yang salah dan ada cara yang betul untuk bawa kamera semasa travel ni? 

Jawapannya ADA. 


Cara Pack Kamera Untuk Travel

#1. Keep It Simple

Sekiranya anda sering membawa kamera, pastinya anda tahu yang peralatan - peralatan yang akan turut dibawa bersama. Misalnya, tripod, bateri extra, charger dan sebagainya. 




Jadi tips dia disini, bawak apa yang perlu sahaja dan jangan membawa peralatan yang besar. Contoh, pilih tripod yang lebih ringan atau kecil. 

Jika anda membawa lens yang banyak, kurangkan menjadi dua. Mungkin anda akan bawak potrait lens, dan bawalah lens yang mempunyai range yang besar, 55-200mm misalnya. Ini juga secara tidak langsung akan meringankan beg anda dan juga mengurangkan risiko kerosakan atau kehilangan kesemuanya sekiranya perkara yang tidak diingini berlaku. 


#2. Pack Smart

Asingkan barangan - barangan yang mudah rosak atau pecah. Lebih bagus, cari beg khas untuk membawa kamera kerana bahagian dalam beg kamera ini biasanya telah dibuat pembahagi - pembahagi yang juga mampu mengurangkan risiko kerosakan pada kamera. 



Bawak juga peralatan seperti kain lap kamera atau lens, plastik sekiranya tiba - tiba hujan dan sebagainya. 


#3. Letak Dalam Beg Carry On

Jangan sesekali 'check-in' kan beg yang berisi kamera atau apa - apa peralatan elektronik kerana kebiasaannya syarikat penerbangan akan mempunyai polisi yang ketat tentang perkara ini. 



Biasanya kamera dan laptop perlu dibawa ke dalam beg carry on dan dibawa ke kabin bersama penumpang. 

Selain itu, disarankan juga anda meletakkan kamera di tempat yang mudah dicapai kerana ia perlu dikeluarkan dan diasingkan dari beg ketika melalui laluan keselamatan di lapangan terbang. Biasanya mereka akan meminta segala barang elektronik dikeluarkan dan diletakkan di dalam bakul yang disediakan. Berasingan dengan beg anda. 


#4. Sentiasa Peka Dengan Persekitaran

Bergambar, bergambar jugak, tapi jangan diketepikan isu keselamatan terutamanya jika anda berada di kawasan yang sesak. 



Biasanya ada banyak mata - mata yang memerhati dan mereka hanya menunggu masa anda terleka dan akan mengambil kesempatan. 

Ada juga yang mengesyorkan supaya anda menutup jenama kamera anda menggunakan pelekat supaya tidak diketahui nilainya. 


#5. Gunakan Peti Simpanan Di Bilik Hotel

Sekiranya anda keluar dari bilik, dan tidak ingin membawa kamera anda bersama, gunakan peti keselamatan yang ada di hotel untuk menyimpan kamera anda. Selain itu, ada lebih baik juga anda membawa kamera anda bersama. 



Mana tahu ada momen - momen yang menarik untuk digambarkan. 


#6. Sentiasa Membawa Memori Card Lebih / Kerap Transfer Gambar 

Mungkin ada berasakan 64GB sudah mencukupi, namun anda lupa kosongkan memori card tersebut. Sudahnya, tidak dapat mengambil gambar. Walaupun harga memori card sekarang tidaklah terlalu mahal, namun perlu dingatkan, bukan semua tempat ada menjualnya. 





Selain itu, apa yang aku selalu lakukan semasa travel adalah akan transfer kesemua gambar dalam laptop setiap hari. Selain boleh mengurangkan space di memory card, anda juga boleh mengurangkan risiko sekiranya memori card tersebut rosak dan sebagainya. 


Macam Mana Aku Bawak Kamera Semasa Travel?

Aku lebih suka kamera yang agak kecil dan kompak sebenarnya. Sebabnya, mudah nak keluarkan dan tidak terlalu menarik perhatian ramai. Senang nak buat kerja. 

Memang kebiasaan, aku akan pack sehelai dua plastik sampah untuk digunakan untuk membalut kamera dan laptop, sekiranya hujan. 

Aku juga selalu bawa beg kecik (sesuai untuk kamera aku) dan setiap kali keluar, aku akan bawak bersama. Sebab ada sekali tu, aku tinggal kamera di hotel dan aku menyesal sebab ada banyak momen travel yang aku terlepas. 


You Might Also Like

0 Post a Comment

Leave a comment...

Compare Hotel Price

Save on your hotel - hotelscombined.com