Advertisement

"Travel sekarang dah tak macam dulu" - Ini 5 Barang Yang Wajib Korang Ada Kalau Nak Ke Oversea

Sebagai seorang travel writer, tipulah kalau tak rindu nak keluar negara. Selepas 2 tahun tak dapat keluar, pastinya ramai antara korang yang dah mula merancang ataupun ada yang dah keluar negara pun. 

Satu perkara je aku nak tekankan dekat sini adalah, bila mana nak travel ke luar negara mahupun dalam negara sekalipun, ianya dah tak sama macam travel sebelum pandemik dulu. 

Jadi, suka aku nak tekankan supaya korang yang nak keluar negara tu buat research betul-betul supaya tak terjadi perkara-perkara yang boleh 'potong' mood travel korang tu. Salah satunya, waktu operasi satu-satu tempat dan yang paling penting, syarat-syarat kemasukan ke sesebuah negara.  

Secara umum, aku nak senaraikan barang yang korang perlu ada sebelum travel ke luar negara : 

Passport


Paling penting, pastikan passport korang tu dah dihidupkan. Almaklumlah, dah dua tahun tersimpan kan. Jadi jangan lupa renew dulu sebelum keluar negara. Kalau masih valid, cuba tengok bila tarikh tamat tempoh, sebab ada sesetengah negara, dia akan tengok perkara ni.

Travel Insurance

Sebelum ini, mungkin untuk dapatkan perlindungan insurans perjalanan ni adalah pilihan, tetapi selepas pandemik Covid-19 ni, aku sarankan sangat-sangat untuk korang dapatkan insurans travel dan pastikan ianya ada perlindungan untuk Covid-19 jugak. 

Ini penting sebab sesetengah negara contohnya Thailand perlukan korang ada travel insurans dan wajib mempunyai perlindungan minimum $10,000 USD! Tapi korang jangan pening, aku pernah ceritakan cara nak beli travel insurans secara online sebelum ni. 

Pelitup Muka

Walaupun sesetengah negara dah tak wajibkan lagi penggunaan pelitup muka, tapi aku cadangkan korang bawak je extra dalam beg tu. Sebab kita tak tahu mungkin ada sesetengah tempat diwajibkan pemakaian pelitup muka dan sebagainya. 



Selain tu, pelitup muka juga sebenarnya memastikan korang tu tak mudah dijangkiti. Jadi apa salahnya jadi extra careful.  

Wet Wipe 

Selain hand sanitizer, aku akan sentiasa pastikan dalam beg kecik aku ada wet wipe dan jenis yang aku memang akan cari yang ada anti-bacteria. Bukan apa, kekadang bila berada di tempat awam lagi-lagi yang sesak ni, kita tak tahu sama ada tempat yang kita nak duduk, makan dan sebagainya tu bersih. 

Jadi, bila ada wet wipe ni mudah. Kita lap dulu segala permukaan sebelum gunakan sesuatu kemudahan. Dan kalau korang nak tahu, kalau ke restoran, ini sangat membantu ye. 

Internet

Pada aku, ini paling penting sekarang ini! Capaian internet! Sebab sekarang, banyak benda dan perkara yang dah gunakan apps, pembayaran pun dah boleh buat online, cashless dan sebagainya. 

Selain tu, pastinya korang perlukan internet untuk tengok balik map, nak gunakan waze atau semak segala dokumen yang ada dalam email korang. 

Kalau dulu, aku suka syorkan korang guna pocket wifi sebab kosnya lebih murah kalau nak bandingkan dengan hidupkan fungsi roaming. Cuma dah beberapa kali aku terkena, tempat yang aku pegi, connectionnya kurang best. Jadi, terpaksa jugak tunggu sampai ke hotel untuk dapatkan segala maklumat dan paling penting untuk aku untuk buat kerja (sebab aku selalu travel sambil kerja). 

Tapi baru-baru ni, aku terjumpa plan roaming yang sangat berbaloi dan hanya serendah RM5 sehari sahaja dari Yoodo iaitu 'Roam Like Home' yang membolehkan korang guna line telefon sedia ada di 53 buah negara! 

Kelebihan guna line sendiri ni antaranya :

Tak perlu keluarkan/tukar simcard korang bila dah sampai ke sesebuah negara. Dulu aku suka beli simcard luar, tapi lama-lama aku sedar benda ni leceh sebab korang kena bawah pin nak keluarkan simcard tu, dan ada kemungkinan besar yang sim korang boleh hilang. 

Kedua, bila guna line tempatan ni, pastinya dia bergantung jugak dengan telco yang ada dekat sana, ada tempat yang connection kuat, ada yang tidak. 

Ketiga, katalah korang nak gunakan poket wifi, kelemahan dia korang kena bawak barang 'extra' setiap kali keluar sebab kalau korang tak bawak dia punya device tu, memang tak dapatlah internet. Lepas tu, kalau korang tak amik pakej unlimited, memang lembab la internet korang. Nak buat apa pun tak boleh. 

Apa yang best dengan plan Roam Like Home Yoodo ni? 

Korang hanya perlu aktifkan 'pass'  roaming tu serendah RM5. Ini bergantung pada negara yang korang nak pegi lah, macam contoh aku cakap tu adalah negara Zon A, seperti Indonesia, Singapura, Thailand dan lain-lain. Nak tahu negara korang tu zon mana, boleh check dekat sini

Yang paling aku suka, korang boleh activate dan buat semua benda ni dalam aplikasi Yoodo je. Korang tinggal download dan godek-godek lah apps tu. 

Kalau tanya aku pelan mana yang best, aku takleh nak cakap sebab kelebihan gunakan Yoodo ni adalah korang ada 2 juta kombinasi pelan yang korang boleh customize sendiri ikut penggunaan korang. 

Contohnya macam ni : 

Yoodo

Dan sebab apa aku suka sangat ialah dia ada banyak promo-promo yang menarik setiap bulan. Contoh yang ada sekarang ni adalah : 



7% Cashback bila korang buat tempahan dekat mana-mana website yang tertera. Cuma korang perlu ada aplikasi SHOPBACK dan ianya sampai 15 Julai 2022 sahaja. 

Kalau terlepas yang ni, korang jugak boleh sertai kempen referal 'Ajak-Ajak Menang' dari Yoodo ni. 
Caranya senang je iaitu korang hanya perlu rujuk rakan dan keluarga korang untuk bertukar kepada Yoodo dan berpeluang memenangi hadiah menarik seperti itu sebagai 4H3N ke Seoul,  perjalanan 3H2M ke Bangkok atau 2H1N glamping di Malaysia untuk setiap bulan! 

Kempen ni akan bermula daripada 15 Julai sehinggalah 15 Oktober 2022 nanti ye! Jadi jangan ketinggalan. 

Maklumat lanjut, korang boleh tengok di www.yoodo.com.my atau follow diorang di Facebook, Instagram, Tiktok, Youtube dan jugak Twitter


Post a Comment

0 Comments