Advertisement

Hanoi Larang Pelawat Kunjungi Kedai Kopi Sepanjang Landasan Kereta Api

pelancong di kafe sebelah landasan keretapi Hanoi

Hanoi telah mengharamkan kunjungan ke kedai-kedai kopi yang berada di sepanjang landasan kereta api, destinasi popular bagi ramai pelawat asing, untuk memastikan keselamatan pengunjung, lapor Agensi Berita Vietnam (VNA).

Jabatan Pelancongan Perbandaran telah meminta perniagaan yang menawarkan perkhidmatan pelancongan dan pengangkutan di bandar itu supaya tidak menawarkan lawatan ke kedai-kedai kopi tersebut dan menggalakkan pelancong, terutama warga asing supaya tidak mengunjungi dan mengambil gambar di kedai kopi.

Selain itu, jabatan tersebut juga meminta agensi-agensi berkaitan supaya mematuhi peraturan keselamatan lalu lintas rel dan ketenteraman bandar dan menugaskan pasukan penyiasatnya untuk meningkatkan pemeriksaan dan menangani sebarang salah laku.

People Beside Train Railway

Lebih daripada 30 kedai kopi terletak di sepanjang jalur kereta api yang melalui kawasan Hang Bong, Cua Dong, Cua Nam, Hang Ma, dan Dong Xuan.

Wilayah Hoan Kiem telah beberapa kali mengarahkan penutupan kedai kopi di sepanjang jalur kereta api dan meminta penduduk setempat agar tidak beroperasi di lokasi yang berbahaya, tetapi situasinya masih belum menunjukkan sebarang perubahan.

Menurut Jabatan Pelancongan Perbandaran, Hanoi telah menerima kira-kira 978,700 pelancong asing dalam tiga bulan pertama tahun ini, jumlah yang 5.9 kali lebih tinggi daripada tempoh yang sama pada tahun lalu.

Kota ibu negara tersebut telah menetapkan matlamat untuk menarik sebanyak 22 juta pelancong pada tahun ini.

5 kafe terkenal yang ada bersebelahan landasan kereta api Hanoi

kafe terkenal di Hanoi

Berikut adalah 5 kafe paling terkenal di Hanoi yang terletak bersebelahan dengan landasan kereta api:

  1. Cafe Giảng - terkenal dengan kopi telur mereka
  2. Cafe Dinh - terkenal dengan suasana warisan kolonial Perancis 
  3. Cafe Pho Co - terkenal dengan pemandangan taman dan bangunan kuno
  4. Tranquil Books & Coffee - terkenal dengan buku dan suasana yang tenang
  5. Hanoi House Cafe - terkenal dengan dekorasi gaya Hanoi klasik dan kopi tradisional Vietnam
Kalau korang nak cari hotel murah dan berbaloi dekat Hanoi, cuba compare dulu dekat Klook. Haritu aku ternampak offer menarik... 

Post a Comment

0 Comments