Advertisement

5 Tempat Menarik Di Phuket, Thailand


Rasa excited pulak bila kerajaan Thailand umumkan program 'Phuket Sandbox' yang mana pelancong luar negara yang sudah divaksin boleh ke Phuket bermula 1 Julai nanti. 

Apa yang aku tahu setakat ini, pelancong yang divaksin dan diuji negatif COVID-19 boleh mengunjungi Phuket tanpa perlu menjalani kuarantin.

Siapa yang layak untuk melancong di bawah program 'Phuket Sandbox' ?

  • Pelancong dari negara berisiko rendah dan sederhana yang sudah divaksin. Hanya negara yang tersenarai  di dalam Kementerian Kesihatan Awam Thailand.
  • Vaksin yang diambil sebelum hari ketibaan di Thailand, adalah 14 Hari hingga 1 Tahun.
  • Bagi kanak-kanak di bawah 12 tahun yang datang bersama ibubapa, tidak perlu mengemukan sijil vaksin.
  • Bagi remaja di antara 12 hingga 18 tahun perlu menjalani ujian rapid antigen semasa tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Phuket dengan kos sendiri.
  • Mereka yang melancong melalui pengangkutan udara atau laut layak untuk program 'Phuket Sandbox'.
Tapi... Ingin diingatkan, negara kita sendiri belum benarkan travel keluar negara untuk tujuan melancong setakat ini. Buat masa ni, kita tumpang gembira sahaja. 

Sambil-sambil tu, kita tengok dulu 5 Tempat Menarik Di Phuket yang korang boleh pegi bila kerajaan dah benarkan melancong semula okay!

1. Laem Phromthep and viewpoints

Photo Credit : TAT



Laen Phromthep ni jugak dikenali sebagai "Laem Chao" oleh orang tempatan. Kalau dari segi kedudukan, ia merupakan bahagian paling selatan Phuket. Tempat ni memang famous untuk peminat fotografi dan jugak merupakan salah satu lokasi terbaik untuk dapatkan sunset di Phuket. 

2. Old Phuket Town

Photo Credit : TAT



Old Phuket Town atau bandar lama Phuket ini merupakan salah satu tempat tumpuan pelancong kalau datang ke Phuket. Apa yang buatkan ia menarik adalah kepelbagaian budaya yang ditonjolkan disini selain boleh dikatakan tempat yang 'menyimpan' sejarah tentang Phuket. 

Kalau korang merancang kesini, memang akan di'sambut' dengan bangunan-bangunan lama dan sebahagian daripada bangunan ni dah diubahsuai untuk dijadikan muzium. Contohnya, Phuket Thai Hua Museum dan Peranakan Ninthat Museum. 

Jangan tak tahu, dekat Phuket pun ada baba dan nyonya tau! 

3. Racha Island and Mai Thon Island

Photo Credit : TAT



Masih di selatan Phuket, ada terdapat dua buah Pulau yang disebut sebagai Koh Racha dan terbahagi kepada dua iaitu Koh Racha Noi dan Koh Racha Yai. 

Apa beza dua pulau ni? Koh Racha Yai ni lebih kepada persisiran pantai yang cantik selain lokasi diving dan ia sangat sesuai untuk korang yang sukakan nature. 

Koh Racha Noi pulak hanya untuk penyelam skuba yang profesional. Dekat sini boleh tengok Manta Ray dan jugak great white shark. Sebab itu ia hanya galakkan penyelam professional untuk kesini. 

4. Wat Chalong (Wat Chai Tharam)

Photo Credit : Pexels



Wat Chalong (Wat Chai Tharam) adalah Kuil Bersejarah yang merupakan pusat keagamaan orang-orang Phuket yang juga mempunyai cerita sejarah dan legenda, Luangpho Chaem dari Wat Chalong, seorang sami yang dikatkan mempunyai kekuatan ajaib, dan perubatan tradisional.

Lokasi : Chao Fa Road, TambonChalong, Amphoe Mueang, Phuket

5. Patong Beach

Photo Credit : TAT


Tak lengkap perjalanan ke Phuket kalau tak singgah di Pantai Patong. Ia merupakan salah sebuah pantai peranginan yang sangat terkenal seluruh dunia. Memang sangat sinonimlah dengan Phuket. 

Disebabkan itu jugak, Patong ni merupakan kawasan tumpuan pelancong selain terdapat banyak kemudahan-kemudahan seperti kedai, hospital, hotel dan macam-macam lagi. 


Rasanya, cukuplah aku sharekan dulu 5 tempat menarik yang korang boleh pegi kat Patong ni. Bab makanan, aku rasa tak susah nak cari sebab dekat Thailand ramai muslim. Cuma kena pandai cari lah. 
Nak rekemen pun tak reti sangat sebab aku sendiri tak sampai lagi Phuket ni. 

Aku kongsikan je tempat-tempat menarik dulu. 
Kalau aku sampat nanti, bolehlah aku share. 

Macam perkongsian aku ke Hadyai dan Songkla ni. 


Sumber : Tourism Authority of Thailand

Post a Comment

0 Comments