Advertisement

Cambodia : Tempat Dan Aktiviti Menarik Di Phnom Penh



Sebelum ni, memang tak pernah terlintas satu hari akan sampai ke Phnom Penh, Cambodia. Tahun ni, disebabkan ada bola, Piala AFF Suzuki haritu, sempatlah aku jejak kaki ke sana. Lama jugak dekat sana, almost seminggu, cuma aku tak keluar dari area Phnom Penh tu.

Kalau nak cerita pasal iteneri, bosan. Sebab jujur aku cakap, pegi sana, niat nak tengok bola ni, feel dia lain. Kau tak rasa nak bergerak ke mana-mana. Tapi, kalau korang nak cari aktiviti dan tempat menarik di Phnom Penh ni, aku ada pengalaman sikit.



Kalau nak ikutkan, memang banyak tempat dan aktiviti menarik dekat Phnom Penh yang korang boleh buat, Cuma korang larat tak larat, sanggup tak sanggup je. Sebabnya, kalau korang nak tahu, korang boleh naik bas dari Phnom Penh untuk ke Siem Riep. Boleh tengok Angkor Wat. Hehe…



Phnom Penh, dia adalah ibu negara Cambodia. Bandar Phnom Penh ni terletak betul-betul bersebelahan dengan Sungai Mekong dan Tonle Sap. Dekat Phnom Penh sendiri, memang banyak pasar-pasar, muzium dan sebagainya. Kalau korang minat sejarah dan kebudayaan, boleh ke sini.

Cambodia, matawang dia dia pakai Riel. Dan boleh jugak pakai USD. Pengiraan dia senang, RM1 kita bersamaan 1000 Riel. Mula-mula agak kekok, tapi aku cadangkan korang bawak dua-dua matawang. Sebabnya, dekat kedai-kedai kecik kalau korang taka da Riel, memang kena pau 1 dollar aje. Padahal kalau dalam Riel, baru berapa.

Untuk tukar duit Riel ataupun duit Cambodia ni, dekat Malaysia memang susah. Mungkin merchant besar ada. Tapi, korang jangan risau. Dekat Airport ada money changer. Cumanya, jangan bagi Ringgit, korang tukar sesiap ke USD. Macam aku itu hari, aku bawak 100 USD. 50 USD aku tukar ke Riel. 50 USD lagi simpan. Kalau kedai-kedai kecik, aku bagi Riel, nak masuk muzium pe semua, aku guna USD. 

Travel adapter, kena bawak. Sebab diorang pakai 2 pin plug.

Untuk transport, korang download GRAB- masa order, tukar kepada TUK-TUK, jauh gila murah dia daripada tahan tuk-tuk tepi jalan. Gunalah Grab.

Masa dekat sana, aku duduk hostel je, RS III nama dia. Selesa sangat,satu dorm ada 4 orang. Tapi memang puas hati.



Nak makan, turun bawah, jalan sikit je. Ada makanan Halal. Nama dia, Warung Bali. Iye, dekat Cambodia, makanan Indonesia. Rare kan? Hehe.

Okay, untuk hari pertama. Iteneri Ringkas Di Phnom Penh aku macam ni :



Sampai area Hostel RS III tu dah tengah hari, dah nak masuk petang kalau tak silap, makan, dan terus naik bilik, rehat. Sebab memang penat. Malam, aku jalan-jalan tepi sungai tu je, memang banyak kedai untuk makan, tapi nak cari yang Halal tu susah.



Hari Ke-2



8/11/2018 – Hari ke-dua, tak banyak yang berlaku. Sebab MATCHDAY antara Malaysia dan Cambodia. Jadi, bangun pagi tu, pegi makan. Rehat dekat bilik, dalam pukul 3 or 4 macam tu, dah gerak ke Stadium Olimpik, Cambodia.
Lepas game, memang penat. Tak banyak cerita. Tidur,. Hahaha

Hari Ke-3
Hari ke-3, Jumaat. Aku start explore kawasan aku stay tu. Kalau nak diikutkan, Hostel RS III ( RS Three) ni terletak besebelahan dengan Muzium dan dekat dengan Royal Palace. Kalau nak masuk Muzium, seingat aku kena bayar USD 10 = RM 40 lebih kurang. Tapi disebabkan, macam aku cakap, nawaitu nak ke sana tu tengok bola, jadi aku taka da feel nak explore sangat. Jadi aku skip.



Solat Jumaat – ini pengalaman yang aku rasa takkan dapat dekat mana-mana. Khutbah bahasa Cambodia. Hehe. Memang la tak faham kan, tapi merasa la jugak. Masjid Al-Serkal nama dia. Memang cantik.

Lepas dari masjid (jarak dari Masjid ke Hostel, dalam 3km, balik aku jalan kaki beb. Nak explore punya pasal. Sempat jugaklah singgah kedai makan, nasi ayam depan Masjid tu. Muslim, Halal. Dekat kawasan masjid ni, memang banyak makanan Halal.



Kendian aku singgah kedai kopi. Doctors nama dia. Sebenarnya, singgah sebab nak tumpang aircond ngan toilet je, hehe. Alang-alang, try la coffe dia. Lebih kurang café hipster sini jugak. Tak jauh beza. Harga pun lepas convert, sama.



Hari Kemerdekaan Cambodia
Ha, ini yang aku paling suka masa travel. Benda genuine yang tak perlu dibayar. Pengalaman yang tak dapat kau beli. Kebetulan, tarikh tu, Cambodia sambut kemerdekaan. 



Lepaklah aku depan Royal palace, lebih kurang macam dataran Putrajaya lah. Ada pertunjukan bunga api. Peliknya, diorang kat sini bukan tembak kul 12 macam kat sini tau, dia pukul 8.30 tak silap aku.

Hari Ke-4.
Masuk ke Royal Palace. Aku masuk perkarangan je, sebab nak masuk dalam bayar USD 10 jugak tak silap aku. RM40. Jadi, aku admire bangunan yang menempatkan Raja diorang ni dari luar ajelah. Tapi, aku sangat suggest korang ke sini. Tengok seni binaan Khmer yang dah ada sejak 1866.




Kendian aku ke Tuolsleng Genoside Museum.  




Kalau korang ikut sejarah Cambodia, dulu pernah ada satu masa, ada rejim Pol Pot sempat perintah kejap. Dia ni memang agak zalim lah. Dan, inilah tapak sekolah yang dijadikan tahanan oleh Pol Pot dan konco-konconya untuk menyiksa dan membunuh dengan kejam. Aku nasihatkan, akalu tak kuat semangat, jangan masuk.

Sebab, semua yang ada dalam ni, adalah 100%REAL, bukan replica! Dripada katil, sel penjara, alat penderaan, semua ada. Gambar yang buat kau tak boleh tidur malam pun ada.

Sejarah Tuol Sleng – Sekolah Penyiksaan Rakyat Kemboja
Sejarahnya, asalnya memang ini adalah sekolah menengah. Pada tahun 1975, Pol Pot dah ubahsuai sekolah ni untuk dijadikan penjara, dan dikenali sebagai S.21 ( Security Office 21). 




Setiap tingkat di sekolah ni digunakan sebagai penjara dan tempat untuk menyiksa rakyat Kemboja yang taknak bekerjasama dengan Pol Pot. Disiksa hingga mati dengan kejam eh. Yang bestnya, Pol Pot ni dia kumpulkan semua orang-orang bijak pandai untuk diseksa. 

Sebabnya, dia taknak diorang ni gulingkan dia nanti. Macam mana kantoi, sebab ada wartawan dari Sweden dedahkan. Ini kisah penuh :


Salah seorang yang masih hidup Bou Meng nama dia. Dia terselamat dari dibunuh oleh Pol Pot sebab pandai melukis. 

Perasan gambar dekat dinding, inilah lokasinya. Barang semua 100% real, bukan replika. 

Ini pulak keluasan sel penjara dia. Memang sempit.

Gambar-gambar mangsa ~ 

Sebenarnya, untuk melengkapkan lawatan korang, korang kena pegi Killing Field pulak. Cuma dia agak jauh dari sini. Dan dekat sana sama jugak sejarahnya. Killing Field ni adalah kubur besar-besaran Rejim Kejam Pol Pot, lebih daripada 20,000 kubur besar yang ditemui. Dianggarkan hampir SEJUTA orang yang terkorban semasa rejim ni memerintah.

Ok, Habis pasal tu.

Dari Penjara S.21 tadi, aku jalan kaki je, dalam 5km untuk ke Monumen Kemerdekaan Phnom Penh, ataupun Independence Monument


Kalau nak tahu, ia dibina pada 1958. Dan dibina untuk mengingati tarikh diorang bebas dari Jajahan Perancis pada 1953. Dibuka secara rasmi pada 1962.



Dekat situ jugak, ada tugu peringatan dipanggil Norodom Sihanouk Memorial. Satu bentuk patung yang didirikan mengingati ayah kepada Raja Cambodia sekarang. Ia didirikan sebab Raja Norodom inilah yang berjaya memerdekakan Cambodia pada 9 November 1953 dulu daripada Perancis.

Sebenarnya banyak lagi tempat-tempat best, cuma aku tak banyak nak bergerak. Sen tak keras masa tu. Hehe… Kasar modal nak bergerak kat Cambodia ni. Makanan Halal payah cari, mahal pulak tu.
untuk rujukan korang, ini ada harga nak masuk tarikan menarik di Phnom Penh dan waktu operasi diorang sekali.



Oh, sebelum aku terlupa. Dekat sana nak dapatkan sim kad senang je. Keluar airport, dah ada. Cuma, dekat sana line tak laju sangat, aku haritu guna poket wifi dari Roamingman je. Line stabil, connection power. Senang cerita, puas hati sangat! 



Atau, pilihan kedua, korang boleh dapatkan Samurai Wifi, sama jugak kaedahnya. 



Nak sewa pun senang, online je, klik,klik, klik, sebelum gerak, ambil kat KLIA. Memang puas hati beb!

Post a Comment

2 Comments

  1. dekat malaysia merchant mana ada currency riel

    ReplyDelete
  2. kalau ini soalan, saya tak ada jawapan spesifik.
    kalau ini jawapan, saya nak cakap thanks.

    Kalau ini soalan, itulah masalah yang saya hadapi. Banyak merchant yang saya pergi tak ada sediakan riel atau khmer money ni, saya cari dekat area KL, Shah Alam and Rawang, tak ada. Tak try pulak kat Mid Valley, nanti saya cuba dapatkan jawapan. =D

    ReplyDelete

Leave a comment...