Advertisement

Bandar Utama Vietnam Tersenarai Sebagai Paling Murah Untuk Backpacking


Senarai 31 buah bandar murah untuk backpackers telah dikeluarkan oleh sebuah firma berpangkalan di UK.  

Daripada 31 buah negara yang dijalankan survey menurut senarai yang dikeluarkan; 3 destinasi teratas didahului oleh bandar di Vietnam iaitu Hanoi, Ho Chi Minh dan Hoi An, diikuti dengan Vientiane (Laos) dan Yangon (Myammar) melengkapkan senarai 5 teratas.




Menurut kajian yang dikeluarkan oleh firma insurans berpangkalan di UK, Alpha Travel, Hanoi, Vietnam dan Vientienne di Laos merupakan bandar paling murah untuk backpacker di Asia pada tahun 2020 manakala Bangkok, Thailand menawarkan makanan yang paling murah.



Menurut laporan yang disediakan dibawah tajuk " Backpacker Index – the Cheapest Cities to Visit in Asia" ni, senarai 31 destinasi ni adalah berdasarkan kaji selidik atau survey yang dilakukan. Menurut kefahaman aku, diorang ke bandar - bandar ini selama dua hari dan perkara yang diambil kira adalah; kos untuk dua hari penginapan di hotel / hostel, dua kali pengangkutan, 3 makanan bajet, minuman dan lawatan ke sebuah tarikan di bandar tersebut.

Street Food di Hat Yai


Kalau nak diikutkan, secara purata setiap backpacker akan berbelanja sekitar RM84 sehari ketika travel atau backpacking. 

Ini adalah negara top 10 termurah untuk backpacker : 


  1. Hanoi, Vietnam (RM 80)
  2. Ho Chi Minh City, Vietnam (RM 83.40)
  3. Hoi An, Vietnam (RM 87.20)
  4. Vientiane, Laos (RM 88.30)
  5. Yangon, Burma (Myanmar) (RM 89.50)
  6. Manila, Filipina (RM 89.50)
  7. Pokhara, Nepal (RM 90.40)
  8. Phnom Penh, Cambodia (RM 93.70)
  9. Chiang Mai, Thailand (RM 95)
  10. Jakarta, Indonesia (RM 97)
Nota : Kaji selidik ini, pada aku agak kurang tepat dan hanya boleh dijadikan guideline. Sebabnya : yang buat ni adalah firma UK, jadi penukaran matawang diorang di setiap negara adalah berbeza.

Rumah Batak, Huta Sialagan


Kedua, diorang punya 'makanan bajet' tu tak masuk akal. Pada aku, still boleh cut cost disitu. Ketiga, diorang ada kos untuk 'drinks' iaitu mabuk. Hahahaha. So, kita tak perlu amik kos tersebut.


Berdasarkan pengalaman aku backpacking yang tak seberapa ni; aku dah jejak ke Jakarta, Bali, Danau Toba, Padang, Phnom Penh, Hat Yai dan tahun ni ada lah planning nak ke Vietnam. Pada pendapat aku, Indonesia boleh dikatakan murah lagi, kedua Thailand, ketiga baru Phnom Penh, Cambodia. 


Goa Gajah, Bali

Sebabnya : Tukaran matawang, satu guna Rupiah, satu guna Baht dan satu guna USD dan Riel. Kedua; nak cari makanan halal lagi mudah di Indonesia sebab negara majoriti muslim. Ketiga, faktor bahasa. Thailand dan Cambodia ni ada sesetengah kawasan kau terpaksa gunakan translation dekat telepon. 

Nota Kaki : Biasanya kalau travel, aku akan pastikan aku ada connection internet yang mencukupi sebab aku kerja always on-the-go. Travelling Nomad lah lebih kurang. Kadang - kadang, sesetengah negara, simcard agak mahal, jadi aku selalu sewa pocket wifi! Pada aku antara yang terbaik adalah Roaming Man, atau Samurai Wifi


Post a Comment

2 Comments

  1. Patutlah ramai yang dtg sini...huhu..sy je yg ketinggalan bas ke ni haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, tak jugak... Indeks baru keluar... Cuma lepas ni, makin ramai lah kesana...

      Delete

Leave a comment...