Advertisement

5 Azam Tahun Baru Yang Confirm Ramai Nak Cuba

Memasuki tahun baharu, pastinya setiap orang akan ada memasang azam atau akan cuba melengkapkan azam yang tidak sempat nak diselesaikan tahun sebelumnya.

Kalau nak diikutkan, Forbes baru-baru ini ada keluarkan statistik dan menurut survey berkenaan 62% daripada responden mengatakan mereka agak tertekan untuk mempunyai azam tahun baharu. 


Tanpa membuang masa, jom kita tengok 5 azam tahun baru yang popular : 


1. Meningkatkan Kecergasan (48%)

2. Tingkatkan Kewangan (38%)

3. Meningkatkan Kesihatan Mental (36%)

4. Kurangkan Berat Badan (34%)

5. Memperbaiki Diet (32%)


Aku yakin antara kita pun mesti ada yang mempunyai azam yang macam dekat atas tu, cuma disini suka aku nak ingatkan, walaupun kita tak capai, jangan putus asa. Kita cuba lagi realisasikan tahun ini. 


Sebagai contoh, salah satu konsep yang aku baru tahu dan ‘kenal’ ialah konsep Harm Awareness atau kesedaran kemudaratan sebagai pendekatan yang boleh dilaksanakan untuk mengurangkan bahaya/risiko dalam kehidupan seharian kita.


Bahasa mudahnya, ia adalah salah satu cara atau pendekatan yang kita boleh gunakan dalam sehari-hari untuk mengurangkan bahaya atau risiko dalam kehidupan sebagai contoh, kalau bawak motor, cara nak kurangkan bahaya ialah dengan pakai helmet.



Pada asasnya, pengurangan kemudaratan atau pengurangan bahaya ni adalah prinsip yang memberikan alternatif dan pilihan kedua yang mana mampu mencegah atau menghapuskan tabiat atau aktiviti yang mendorong kemudaratan. 


Salah satu contohnya paling senang dan meliputi ramai ialah merokok dan di Malaysia sudah ada lima juta perokok dan 1.5 juta penghisap vape. 


Kebanyakan orang yang merokok sudah tahu bahawa merokok dan asap rokok boleh menyumbang kepada pelbagai masalah kesihatan yang berkaitan dengan rokok.


Kalau nak ikutkan, memang terdapat beberapa kempen kesedaran awam anti-tembakau yang dikaitkan dengan pelbagai aktiviti pengawasan yang berkaitan dengan mengurangkan kadar merokok dan pendedahan kepada asap rokok dan penggunaan rokok.



Kebanyakan orang yang merokok sudah tahu bahawa merokok dan asap rokok boleh menyebabkan kematian. Tetapi ketakutan untuk mati akibat sebab yang berkaitan dengan merokok tidak mendorong orang ramai untuk mengambil tindakan untuk berhenti.


Jadi, disinilah kita perlu gunakan pendekatan harm awareness dengan mencari alternatif bagi mengurangkan risiko berkenaan. Pelbagai alternatif seperti gula-gula getah nikotin, nicotine patch, produk HTP dan sebagainya turut dibangunkan berdasarkan strategi dan prinsip pengurangan bahaya seperti produk pemanasan tembakau tanpa pembakaran (heat-not-burn) yang mempunyai kadar bahan kimia berbahaya yang lebih rendah berbanding rokok.


Selain bahan kimia ini, ramai yang tidak sedar bahaya yang disebabkan oleh asap yang terhasil yang mana turut mengandungi partikel-partikel berbahaya yang akan ‘tertinggal’ dan melekat pada baju, sofa, langsir dan lain-lain yang juga akan memberi kesan dari sudut kesihatan kepada keluarga dan sebagainya.

Menurut American Cancer Society, asap tembakau terdiri daripada ribuan bahan kimia, termasuk sekurang-kurangnya 70 yang diketahui menyebabkan barah. Bahan kimia penyebab kanser inilah disebut sebagai karsinogen

Jadi, apa kata memasuki tahun baru ini, kita berhenti atau setidaknya mengurangkan mudarat kepada insan tersayang dengan mengamalkan konsep harm reduction yang disebutkan tadi.


Selain dari rokok, satu benda yang ramai terlepas pandang adalah pemakanan dan paling penting ia melibatkan gaya hidup yang sihat dan hakikatnya, ramai masih tidak menganggap obesiti sejenis penyakit meskipun Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mengklasifikasikannya sebagai penyakit kronik dan epidemik.

Laporan Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2019, 50.1% populasi dewasa di Malaysia dilaporkan mengalami kelebihan berat badan, dengan 30.4% dikategorikan sebagai obes (19.7% secara khusus).



Obesiti juga terkait dengan lebih dari 200 penyakit kronik lainnya, seperti masalah kardiovaskular, diabetes, gangguan muskuloskeletal, dan kanser.


Oleh itu, adalah penting untuk menggalakkan kesedaran tentang nutrien yang terkandung dalam makanan berhubung dengan peranannya dalam penyelenggaraan badan, pertumbuhan, pembiakan, kesihatan dan pencegahan penyakit pada manusia.

Salah satu cara yang paling popular untuk mengurangkan kemudaratan sedemikian daripada tabiat pemakanan yang buruk adalah melalui Intermittent Fasting.


Dalam erti kata lain, IF ni juga bukan sahaja cara yang baik dan selamat untuk mencapai bentuk dan berat badan idaman anda, tetapi ia juga membantu anda menjimatkan wang, kerana kebanyakan 'sesi lepak' akan berlaku dalam tempoh puasa anda pada waktu malam. Tetapi ingat - jangan menyalahgunakan 'tetingkap makan' sebagai 'tetingkap balas dendam' anda.



Post a Comment

0 Comments